Logo Logo
Čeľustové brzdy alebo kotúčové brzdy?
  • 25.09.2021
  • čeľustové brzdy, kotúčové brzdy,

Ráfikové brzdy (tiež čeľustové brzdy) alebo kotúčové brzdy? To je otázka, ktorú si aspoň raz za život položí každý cyklista. Aby sme na túto otázku mohli odpovedať, tak sme sa na oba brzdné systémy pozreli detailnejšie v tomto článku.

kotúčová brzda horského bicykla

Ráfikové alebo kotúčové brzdy?

Ktorú brzdu použiť na horskom a cestnom bicykli?

Zatiaľ čo u cestných bicyklov je boj medzi zástancami kotúčových a ráfikových bŕzd stále žeravý, tak u horských, zjazdových alebo trialových bicyklov nemajú kotúčové brzdy konkurenciu. Keď v 80. rokoch 20. storočná vznikaly prvé horské bicykle, tak boli osadené tuhú vidlicou a konzolovými brzdami, čo je typ ráfikových bŕzd, ktoré v dnešnej dobe určite všetci poznáme pod pojmom v-brzda. Spoločne s nástupom odpružených predných vidlíc alebo celoodpružených bicyklov, začali z tohto odvetvia kotúčové brzdy vytláčať ráfikové brzdy.

Odpruženie a kotúčové brzdy boli prebraté z motokrosu a predimenzované na bicykle. Odpruženej vidlice umožňovali lepšie tlmenie, vyššiu trakciu a s tým vyššie rýchlosti v teréne. Následný vývoj a zlepšovanie kotúčových bŕzd bol už iba logickým krokom v evolúcii bŕzd na horských bicykloch, aby kolesá boli dobre ovládateľné pri vyšších rýchlostiach a tým aj vyššou záťažou.

Cyklistická kotúčová brzda pre horské bicykle

Výhody kotúčových bŕzd na horskom bicykli

Pri brzdení v dlhých a strmých zjazdoch majú ráfikové brzdy sklon k tomu zahrievať ráfiky kolies. To môže viesť k strate brzdnej sily alebo k poškodeniu ráfika, pneumatiky či samotného brzdného systému. Aj vo vlhkom počasí sú na horských bicykloch kotúčové brzdy pred čeľustovými brzdami o krok napred. Výhody kotúčových bŕzd na horskom bicykli si ukážeme v nasledujúcom prehľade:

  • Kotúčové brzdy sú citlivejšie a k rovnakému brzdnému efektu v porovnaní s ráfkovými brzdami potrebuje menšie zapojenie cyklistov. Jednoducho povedané, brzda sa dá jednoducho ovládať jedným, maximálne dvoma prstami. Vďaka tomu vám zostane viac prstov na riadidlách a jazda je tak bezpečnejšia.
  • Ráfik sa brzdením neobrusuje a to ani pri miernej "osmici".
  • Vďaka vyššiemu povrchovému tlaku doštičiek kotúčových bŕzd dosahujú v mokrom prostredí výrazne lepších výsledkov.
  • Pri brzdení vo dlhých zjazdoch sa vďaka kotúčové brzde nezahrievajú ráfiky a vinou bŕzd tak nemôže dôjsť k ich poškodeniu. Vyvinuté teplo sa totiž sústredí na brzdové kotúče.
  • Oproti ráfkovými brzdám je životnosť brzdových doštičiek i brzdového kotúča často vyššie a ich prípadná výmena je veľmi jednoduchá.
  • Širšie plášťa nie sú pre kotúčové brzdy žiadny problém, čo sa u ráfikových bŕzd povedať nedá.

Aj napriek nesporné výhody kotúčových bŕzd u horských bicyklov majú samozrejme aj rad nevýhod:

  • Oproti ráfkovými brzdám sú ťažšie a náchylnejšie na poškodenie (napríklad pri preprave s odmontovanými kolesami)
  • Tento brzdný systém je veľmi technický a komplexný a pre jeho správnu údržbu je potreba skúsenosti, čas a správne know how.
  • Pre maximálny brzdný efekt je potrebné nové brzdové doštičky zájsť. To nie je žiadnou prekážkou, len je dobré o tom vedieť a mať trochu trpezlivosti.
  • Oproti ráfkovými brzdám zaťažujú kotúčové čoskoro viac náboja a špice kolesa.
  • Kvalitné kotúčové brzdy sú drahšie než ráfikové brzdy.

Rozdielne druhy kotúčových bŕzd

Aj keď si sú kotúčové brzdy na horských bicykloch na prvý pohľad veľmi podobné, tak existuje niekoľko rozdielov, na ktoré je potrebné myslieť hlavne pri prestavbe alebo výmene bŕzd. Väčšina brzdných kotúčov je z nerezovej ocele. Okrem rôznych designov sa líšia aj svojim priemerom, čo ovplyvňuje brzdnú silu. Jednoducho povedané - väčšie kotúče znamenajú vyššiu brzdnú silu. Väčšie kotúče sú však ťažšie a nedajú sa kombinovať s každým typom prednej odpruženej vidlice. Štandardné veľkosti kotúčov sú 180 mm alebo 203 mm. Existujú rôzne druhy a štandardy pre upevnenie disku.

Napríklad IS držiak, ktorý sa pripevňuje 6ti Torx skrutky. Centerlock systém, ktorý je patentovaný spoločnosťou Shimano, používa na zaistenie disku špeciálne zamykanie a drážkové rozhrania. Stredový zámok od Shimano má tú výhodu, že kotúč zamknete a odomknete jedným pohybom. Špeciálny nástroj pre Shimano Centerlock je oproti Torx kľúčmi menej bežný, čo je zas výhoda držiaku s dostupnejším Torx náradím.

Podľa brzdového systému môžu cyklisti vyberať rôzne brzdové doštičky. V podstate majú na výber medzi organickými alebo sintrovanými brzdovými doštičkami. Sintrované brzdové doštičky sú odolnejšie voči prehriatiu, však sú hlučnejšie a potrebujú trochu viac času na zajatie. Organické brzdové doštičky sa skladajú z organických vlákien a syntetickej živice. Sú tiché a rýchlo sa zachádzajú. V mokru alebo na piesku sú však sintrované doštičky o niečo lepší.

Ako brzdová kvapalina do kotúčových bŕzd slúžia minerálne oleje alebo DOT. Brzdovú kvapalinu DOT nájdeme hlavne v automobiloch či motorkách, je však rozhodne rovnako použiteľná aj pre horské bicykle s kotúčovou brzdou. Pre hydraulické kotúčové brzdy sa používajú rôzne druhy brzdové DOT (DOT 5.1, DOT 4, atď.) Ktorý k sebe nie sú vždy kompatibilné.

Výrobcovia ako Shimano alebo Magura vsádza namiesto toho plne na minerálny olej. Tieto brzdové systémy sú veľmi nenáročné na údržbu a nie je treba aj po niekoľkých rokoch odvzdušniť. Keďže je DOT kvapalina hygroskopická (nasáva vlhkosť zo vzduchu), tak je potrebné brzdy s touto kvapalinou udržiavať podľa servisných pokynov.

Ráfikové brzdy pre cestné bicykle

Kotúčové brzdy na cestnom bicykli

Ako sme už spomenuli - vo svete kvalitné horskej cyklistiky majú kotúčové brzdy výsostné postavenie. V cestnej cyklistike však také miesto zatiaľ nemajú. Záujem o ne však rastie a tomu zodpovedá aj rastúca ponuka sofistikovaných brzdových systémov od rôznych dodávateľov.

Ľahké a spoľahlivé ráfikové brzdy sú desiatky rokov štandardom pre hobby aj profi cyklistov na cestnom bicykli. Na ráfiku sú kvôli tomu brzdné plochy, na ktoré pri brzdení tlačí brzdové doštičky. Väčšinou sú tieto plochy na ráfiku z hliníka, karbónu či individuálnych zliatin. Používajú sa aj uhlíkové vlákna, ktoré sú známe svojou nízkou hmotnosťou a vysokou pevnosťou.

V mokru je však hliníková brzdná plocha jasným výhercom. Nevýhodou ráfikových bŕzd je obmedzenie vo voľbe šírky plášťa. Plášte cestných bicyklov sa vyrábajú z čím ďalej tuhších materiálov pre čo najlepší prenos sily, čo však uberá na komforte pri jazde. Riešením je použiť širšie plášte, ktoré viac tlmí nerovnosti a zlepšujú komfort jazdy, však tu práve prichádza obmedzenie v podobe maximálnej šírky plášťa za použitia ráfikových bŕzd.

Výhody cestných bicyklov s kotúčovými brzdami oproti ráfkovými brzdám:

  • Voľný výber šírky plášťov na ľahké ráfiky. Na ráfikoch už nie je brzdná plocha, čím sa zvyšuje ich životnosť. (Brzdením sa neopotrebovávajú a neprehrievajú)
  • Vyšší jazdný komfort vďaka možnosti použitia širších plášťov, bez toho aby ste pritom zvýšili valivý odpor
  • Vďaka orientácii a posunu hmotnosti bŕzd na stred predného a zadného kolesa sa zlepší ich ťažisko a koleso s kotúčovou brzdou sa tak rýchlejšie rozbieha a ľahšie ovláda.
  • Brzdný výkon je aj v mokru veľmi dobrý

Aj u cestného bicykla s kotúčovou brzdou sú podobné výhody a nevýhody, ako u horského bicykla. Jednoduchá manipulácia a vysoká brzdná sila na úkor vyššie ceny a vyššie údržby. Pri hľadaní najľahší kombinácie predného a zadného kolesa s brzdovým systémom majú ráfikové brzdy stále navrch. Avšak hmotnosť kotúčových bŕzd sa rok čo rok znižuje a je to hlavným predmetom ďalšieho vývoja. Pozvoľný trend používania kotúčových bŕzd na cestné bicykle je však neprehliadnuteľný a časom zasiahne amatérov, nadšencov i závodných cyklistov.

Záver

Snáď sme vám v tomto článku priblížili problematiku brzdových systémov pre horské a cestné bicykle. Záverom by sme chceli povedať, že brzdy nebrzdí samé od seba a je potrebné mať vždy prehľad o trase pred vami a jazdiť s rozumom, nech sa môžeme všetci v zdraví zísť aj u ďalšieho článku!