Elektrobicykle sa teší čoraz väčšej obľube a nájdeme ich v mnohých verziách od mestského elektrobicykle, horského elektrobicykle či skladacie elektrobicykle. Čo sa však často líšia je umiestnenie ich elektrického motora. Ako si správne vybrať typ pohonu a ktorý sa najlepšie hodí k danému typu elektrobicykle? To sa dozviete v našom článku!
Následne si prejdeme jednotlivé typy pohonov, pozrieme sa na ich výhody a nevýhody, a nakoniec vyhodnotíme záver. Najväčšia otázka je, či zvoliť elektro so zadným alebo stredovým pohonom. My však pridáme aj pohľad na pohon na prednom kolese. Poďme na to!
Tento typ pohonu elektrobicyklov je veľmi výkonný a ťaží z toho, že je pevne spojený so stredovou osou elektrobicykle. Vďaka tomu je bicykel veľmi vyvážený, čo pridáva na celkovej ovládateľnosti. K tomu sú elektrobicykle so stredovým pohonom veľmi efektívne a sporive, čím dosiahnu vyššieho dojazdu. Okrem toho je stredový motor menej náchylný k poruchám, pretože v motore je zabudovaný snímač krútiaceho momentu. Ten je zvyčajne namontovaný na stredovej osi, kde meria, koľko sily vyvíjate pri šliapaní do pedálov. Následne potom senzor vyhodnotí, koľko potrebujete asistencia pri šliapaní.
Elektrobicykle sa centrálnym pohonom sú veľmi obľúbené. Nájdete ich v silných horských elektrobicykloch aj v pohodlných mestských elektrobicykloch, ktoré veľa ťaží práve z vyváženého ťažisko zlepšujúce jazdné vlastnosti.
Elektrobicykel s motorom v zadnom náboji má oproti stredovému motora veľa odlišných vlastností. Treba povedať, že zadný pohon je na trhu elektrobicyklov najpoužívanejším riešením. Disponuje voľnobehom, vďaka čomu môžete asistenciu pri jazde po rovine vypnúť a zapnúť ju až v prípade jazdy do kopca či v obtiažnejším teréne. Tým šetríte batériu a zvyšujete dojazd.
Nevýhodou je vyššie zaťaženie zadného kolesa, pretože sa na ňom nachádza motor, vyššia hlučnosť pri jazde do kopca a v prípade defektu zadného kolesa nutnosť špeciálneho kľúča. Vďaka skvelému prenosu krútiaceho momentu a nízkeho preklzávaniu sa často používa na krosové či horské elektrobicykle.
Ako sme už spomenuli, nezabudneme ani elektrobicykle s predným pohonom. Všeobecne sa dá povedať, že sa jedná o najlacnejší variant motora elektrobicyklov. Ich výhodou je, že je možné kombinovať so všetkými radiacimi systémami a okamžitej asistencie pri každej zaradenej rýchlosti. S motorom na prednom kolese však vďaka nerovnomernému zaťaženiu vzniká vyššie riziko podkĺznutiu v zákrute. Ako u elektrobicyklov so zadným pohonom, tak pri defekte potrebujete k demontáži predného kolesa špeciálny kľúč. Motor na prednom kolese sa stal skôr raritou a nájdete je hlavne na lacných horských či mestských elektrobicykloch.
A sme u konca nášho článku, v ktorom sme sa nedozvedeli, aký je najlepší typ pohonu elektrobicykle, ale aký typ pohonu sa najlepšie hodí ku ktorému elektrobicykle. Vďaka tomu už budete stopercentne istí v tom, aký pohon vybrať pri výbere nového elektrobicykle. Nám nezostáva, než sa rozlúčiť a dúfame, že sa uvidíme u ďalšieho článku!