Logo Logo
Karbón alebo hliník? Ktorý materiál je lepšie pre rám horského bicykla?
  • 25.09.2021
  • hliníkový rám, karbónový rám, oceľový rám,

Pri kúpe horského bicykla si musíme položiť onú dôležitú otázku. Mal by rám byť z karbónu alebo radšej z hliníku? Väčšina jazdkýň a jazdcov, ktorí súťažia vo Svetovom pohári alebo Svetovej sérii Enduro volí karbón, aj keď v tomto prípade výnimky tiež potvrdzujú pravidlo. Bolo by však veľkým zjednodušením, a možno aj chybou, tvrdiť, že uhlík je lepší ako hliník. V nasledujúcom texte sa pozrieme na výhody a nevýhody týchto dvoch materiálov.

Karbónový alebo hliníkový rám horského bicykla

Karbón alebo hliník?

Ako už bolo napísané, na túto otázku nemožno odpovedať tak ľahko a jednoznačne. Oba materiály majú rozdielne vlastnosti, čo môže byť v závislosti od oblasti použitia výhodné alebo nevýhodné.

Hliník

Pre horského bicykla s hliníkovým rámom sa nepoužíva čistý hliník, ale zmes 95 až 98% hliníka a ďalších použitých kovov, tzv. hliníkové zliatiny. Na horských bicykloch sa obvykle používa 6061 hliníka, pričom tento materiál sa označuje u mnohých iných spoločností pod iným názvom.

Karbón

Nie je to tak dávno, čo boli horské bicykle z uhlíkových vlákien skutočnú raritou, čiastočne pre ich povesť, že nie sú príliš stabilné. Ako sa časy menia! Medzitým je technológia tak zrelá, že karbónové bicykle môžu z hľadiska stability držať krok s väčšinou hliníkových bicyklov. Veľa sa tiež zmenilo, čo sa týka ceny. Ale pre rám vyrobený z karbónu, celkovo, budete stále musieť zaplatiť o niečo viac než pre hliníkový rám.

Definovanie špecifických vlastností karbónu nie je ľahké, pretože existuje veľa rôznych spôsobov, ako sú uhlíkové vlákna tkaná dohromady. Čo však možno povedať: karbón umožnil výrobcom rámov vyrábať nepredstaviteľné rámovej konštrukcie vďaka svojej vynikajúcej tvarovateľnosti. Takže ak pri jazde narazíte na exoticky vyzerajúce rám, potom sa môžete domnievať, že je s najväčšou pravdepodobnosťou vyrobený z karbónu.

Dajte si však pozor na falošné karbónové výrobky, ktoré obvykle nezodpovedajú bežným priemyselným štandardom. Počuli sme veľa hororových príbehov o zle spracovaných falzifikátoch, ktoré sa ľuďom zlomili doslova pod zadkom a spôsobili vážne zranenia. Vždy nakupujte svoje uhlíkové diely od dôveryhodného predajca. A ak nájdete na internete karbónové komponenty, ktorých cena je podozrivo nízka, mali by ste od toho pravdepodobne držať ruky ďalej.

PONUKA HORSKÝCH BICYKLOV

Rozdiely

Pozrieme sa teda na rozdielne faktory a vlastnosti oboch materiálov, ktoré môžu v konečnom dôsledku ovplyvniť konečnú voľbu rámu horského bicykla. V našom článku Ako vybrať horský bicykel sme sa pozreli na ďalšie faktory, ktoré môžu ovplyvniť výber nového kola.

Cena

Hliníkové bicykle sú všeobecne lacnejšie ako tie karbónové. Vždy to tak bolo, ale cenový rozdiel sa v poslednej dobe znížil. Ale tiež sa stáva, že veľmi dobre vybavené hliníkový bicykel stojí viac ako stredne vybavený karbónový horský bicykel.

Hmotnosť

Uhlík je ľahší ako hliník. Bodka. Pre stúpanie a jazdu po rovinke je to nepopierateľná výhoda, pretože cyklista na karbónovom bicykli musí bojovať s menším trením a nižšia gravitačnou silou. Pri zjazde však môže byť vyššia hmotnosť prínosom. Jacy Shumilak, mechanik od Sam Hilla (zjazdár na horskom bicykli), napríklad prisahá, že hmotnosť 17,4 kg je optimálny pre zjazdový bicykel a aj púhy jeden gram menej má negatívny vplyv na výkon kolesá.

Tuhosť

Čo sa týka tuhosti, je karbón tiež lepšie ako zliatiny hliníka, pričom táto výhoda však môže byť niekedy aj nevýhodou. Na karbónovom bicykli môžete, vďaka rýchlejšiemu prenosu síl z riadidiel a pedálov, ísť o niečo energickejšie, než na hliníkovom bicykli. Ale oproti hliníkovému bicyklu nedokáže to karbónové tak dobre vstrebávať tvrdé rany, čo môže byť na nerovných trailoch alebo pri veľkých skokoch skutočným problémom.

Predchádzajúce tvrdenia sú samozrejme hrubým zjednodušením veľmi zložitej témy. Avšak, aký pocit z jazdy jazdec preferuje, je nakoniec záležitosťou chuti. Povedať však môžeme toto - Ak sa bicykel hodí na konkrétny terén, závisí do istej miery, aký má tvar rámu a ktorý materiál bol pre neho použitý.

Životnosť

Jedna vec je istá: žiadne horský bicykel nie je nezničiteľný. Od svojich bicyklov očakávame veľa a niektoré z nich znášajú zaťaženia lepšie než iné. Že by hliníkové bicykle boli vo všeobecnosti stabilnejšie ako uhlíkové bicykle alebo naopak, nemožno tvrdiť. Ako dlho bicykel vydrží, závisí na veľkom počte faktorov. Čo sa tiež nedá poprieť je, že sme videli viac zranených cyklistov ako rozbitých horských bicyklov.

Najväčší rozdiel čo do životnosti hliníka a karbónu spočíva v tom, že sa pri pôsobení sily hliník deformuje, zatiaľ čo karbón sa láme. Často môžete ísť aj na ohnutom hliníkovom ráme, ale zlomený uhlíkový rám je dobrý akurát tak do šrotu. Tento rozdiel by mal mať kupujúci, vzhľadom k rozpočtu, vždy mať na pamäti. Bez ohľadu na to, pre aký materiál sa rozhodnete - mali by ste si pred zakúpením rámu vždy prečítať podmienky vašej záruky. Pokiaľ už míňate veľa peňazí za nový rám, budete určite chcieť, aby bolo všetko v suchu.

Zjazdový bicykel zaručujúce veľa zábavy

A čo oceľ?

Väčšina "horských" a im podobných bicyklov má oceľový rám, tak to je a bývalo už pred mnohými rokmi. Ale aj keď sa oceľ môže obzrieť za svoju dlhú tradíciou vo svete horských bicyklov, je v dnešnej dobe všeobecne najvhodnejšie pre použitie v normálnej cestnej premávke. Dnes je 99% všetkých "naozajstných" horských bicyklov vyrobené buď z hliníka, alebo karbónu. Existuje však niekoľko výrobcov, ktorí zostali verní ocele.

Dve veci hovoria v prospech ocele: na jednej strane majú oceľové rámy s ich priamymi rúrkami prirodzene určitý retro šarm. A za druhé, oceľ má veľmi dobré tlmiace vlastnosti, ktoré prekonávajú vlastnosti karbónu a hliníka. Sú jazdci na hardtaily, ktorí si myslia, že oceľové rámy vstrebávajú rany na trailoch lepšie ako ich hliníkové a karbónové náprotivky. Výsledok: pokojnejšie zážitok z jazdy. Oceľ je tiež veľmi trvanlivá a bicykle z tohto materiálu majú preto často dlhšiu životnosť ako karbónové a hliníkové bicykle. Skutočnosť, že môžete zvárať prasknuté oceľové rámy, zvyšuje životnosť ešte viac.

Vďaka svojej hustote, ktorá je trikrát vyššia ako u hliníka, je oceľ tiež veľmi ťažká. Prirodzené tlmiace vlastnosti ocele sú preto vyvážené veľkým množstvom prídavné hmotnosti. Väčšina jazdcov sa nechce pustiť do tohto kompromisu.

PONUKA HORSKÝCH BICYKLOV

V dokonalom svete by existovali iba titánové bicykle, koniec koncov, tento zázračný kov je nielen veľmi ľahký, ale tiež super stabilný. Nehovoriac o tom, že sa na ňom jazdí úplne báječne. Ale je tu problém: titán je neskutočne drahý. Je tiež veľmi ťažké ho spracovať. Dokonca aj zlý zvar môže znamenať koniec rámu, čím je titán pre výrobcov horských bicyklov príliš veľkým faktorom neistoty.

Z tohto dôvodu sú titánové časti stále skôr len špecialitou či extravaganciou. Sú v najlepšom prípade zaujímavé pre cyklistov, ktorí majú potrebné "drobné" a hľadajú niečo veľmi zvláštne. Ste jedným z nich? Potom sa pozrite na titánové bicykle Lynskey alebo Stanton Switchback. Nesťažujte sa však potom u nás pri prekročení vášho limitu na karte...

Záver

Či už na MTB bicykel nedáte dopustiť na karbónový rám, hliníkový rám alebo dokonca oceľový rám, tak vám prajeme krásny prežitky na bicykli a bezpečný návrat domov!