Logo Logo
Ako vybrať horský bicykel
  • 08.05.2021
  • horský bicykel,

Kto pre seba hľadá nový horský bicykel a presne nevie, podľa čoho si vlastne ktorý typ horského bicykla vybrať, ten stojí pred strastiplnú cestou. Hardtaily alebo celoodpružený? Aké zvoliť veľkosti kolies? Aký zvoliť rám? Alebo mám predsa len ísť do fatbiku?

Horský bicykel pre príjemnú jazdu v prírode

Správny výber horského bicykla

Nemusíte však mať strach. Kolo presne pre vás rozhodne existuje a my vám v tomto článku pomôžeme sa k nemu dostať. Ponúknete Vám plno rád a tipov, aby ste pri rôznych pojmoch, typoch a kategóriách nestratili prehľad a dokázali si vybrať MTB bicykel presne pre vás.

Odpruženie bicykla

Nie je horský bicykel ako horský bicykel. Síce patrí fatbike koleso a celoodpružený bicykel medzi horské bicykle, ale ich použitie, vybavenie a pocit z jazdy je zásadne odlišný. Moderné horské bicykle sa vyrábajú vzhľadom k štýlu jazdy a profilu terénu - de facto teda ako a v čom chcete jazdiť.

Niektoré horské bicykle sú dosť odpružená, aby ste nemali problémy ani pri jazde v ťažkom teréne, zatiaľ čo iné horské bicykle majú tuhšie odpruženie pre zlepšenie tuhosti a hmotnosti rámu a tým docieliť v teréne rýchlejší jazdy.

Ďalší druh horských bicyklov disponujú ešte menším odpružením alebo majú odpruženú iba prednú vidlicu pre docielenie správneho vyváženia rýchlosti a komfortu jazdy. Ďalej máme už spomínaný fatbike, čo je bicykel do veľmi ťažkého terénu ako sneh alebo piesok.

S použitím kolies sa mení aj geometria rámov. Napríklad uhol hlavovej trubice sa mení s tým, či sa zameriavame na obratné riadenie či vysokú stabilitu. Pre stabilitu sú uhly hlavové trubice po 68 °, pre agresívnu jazdu sú uhly medzi 69 ° a 71 °.

Základné rozdelenie horských bicyklov sa riadi konštrukciou rámu, z ktorej sa odvíja aj správne použitie a využitie kol. V prehľade si vysvetlíme základné rozdiely rôznych typov MTB kolies.

PONUKA HORSKÝCH BICYKLOV

Celoodpružený horský bicykel

Celoodpružený bicykel

Ako už názov napovedá, majú celoodpružené bicykle zadnej i prednej odpruženie. Zdvih vidlice udáva podľa náročnosti terénu rozsah pruženia a tu platí pravidlo - čím ťažšia terén, tým väčší zdvih vidlice pre optimálnu trakciu. U horských bicyklov sa typicky rozpätie zdvihu pohybuje medzi 80 mm a 210 mm (vpredu aj vzadu).

Praktický príklad: zjazdové bycikle boli vyvinuté pre zdolávanie strmých a technicky náročných pasáží v čo možno najväčšej rýchlosti čo znamená, že zdvih vidlíc pre tento bicyklov sa pohybuje až pri strope, teda aj 200 mm.

Na druhej strane spektra sú cross country bicykle, ktoré sú kvôli svojmu použitie vybavená s čo možno najľahším rámom. Ruka v ruke s tým ide aj zdvih ich vidlíc, ktorý sa pohybuje okolo 100 mm. Ideálnym riešením je zamykanie predná vidlica, čím deaktivujete jej pruženia pri jazde v rovinatých pasážach a vy tak pružením nestrácate zbytočne silu.

Ako odpruženie funguje

Predné odpruženie je u horských bicyklov súčasťou prednej vidlice. Funguje skrz "pružinu", ktorá sa sťahuje alebo rozťahuje vplyvom pôsobenia terénu. Existuje pružinové odpruženie, vzduchové odpruženie alebo kombinácia oboch. Vzduchové odpruženie je ľahké a lepšie nastaviteľné.

Pružinové odpruženie je s použitím ocele ťažšie, ale lacnejšie variantom, ktorá sa používa u lacnejších horských bicyklov alebo u zjazdových kolies s veľkým zdvihom vidlíc. Sú taky veľmi robustné s dlhou životnosťou.

Zadné odpruženie sa realizuje v rôznych podobách, čo závisí na výrobcovi a použitej technológii. Narazíte na jednočepy, štvorčapu, virtuálni a ďalšie. Okrem absorpcie nárazov sa u nich cielia na minimalizáciu ovplyvnenie jazdných vlastností. Jednoducho povedané, oddeliť sily vznikajúce pri brzdení či šliapaní od zadného odpruženia

Hardtaily

Anglicky zdatnejší ľudia si aj tu dokážu z názvu odvodiť typ bicykla. Hardtailové bicykle nemajú zadné odpruženie, ale iba odpruženú prednú vidlicu. V porovnaní s celoodpruženým bicykli sú hardtaily vďaka menej čepov, kĺbových komponentov a chýbajúcemu zadnému tlmičmi spravidla ľahšie a jednoduchšie na údržbu. Aj tu je u rôznych modelov možnosť uzamykania odpruženie prednej vidlice.

Vďaka nízkej hmotnosti a väčšej tuhosti je hardtaily ideálnou voľbou pre cross country cyklistov, ktorí sa sústredia na svižnú jazdu. Zdvih predných vidlíc od 80 mm do približne 140 mm zaručuje vysoký komfort, trakciu a parádnu jazdu aj v náročnejšom teréne.

Pevná horské bicykle

MTB bicykle bez odpruženej vidlice sa označujú ako neodpružená alebo pevné horské bicykle. Kvôli chýbajúcemu odpruženie sa tieto bicykle hodí do málo náročného terénu a ich trakcie a komfort jazdy vychádza hlavne z vlastností plášťov. Niektorí ľudia si ešte dnes nenechajú vyhovoriť svoje názory a stále presadzujú horské bicykle bez odpruženej vidlice. Pravdou je, že odpadnutím tlmičov sa zjednodušuje údržba týchto bicyklov. V porovnaní s ostatnými typmi horských bicyklov však hrajú posledný husle.

Fatbike

Fatbike sú ďalším vývojovým stupňom hardtaily bicyklov a sú to bicykle určená prevažne do ťažkých terénov ako sneh alebo piesok. Aj so svojimi prehnane obrovskými štvorpalcovým plášti sa však nestratí ani v klasickom teréne. Práve vďaka plášťom dosahujem priemery predného a zadného kolesa aj 30 palcov a ráfiky sú až 100 mm široké. Odolné náboje, vidlice a kľučky sú u týchto kolies samozrejmosťou.

Disciplíny MTB

Už na začiatku sme uviedli, že štýl vašej jazdy a vaše nároky na jazdu rozhodne hrajú pri výbere horského bicykla rolu. Aby ste mali prehľad o typológiu horských bicyklov, a ktoré koleso sa navrhlo pre ktorú cyklistickú disciplínu, tak sme pre vás pripravili menšie prehľad

Cross country bicykle (XC)

Cross-country je pôvodný forma cyklistiky na horských bicykloch prevádzkovaná v prírodných či umelo vytvorených trasách. Žiadny z terénu nie je uprednostnený - lesné cesty alebo napríklad štrk, všetky terény sú vítané. Prekážky sú prírodné alebo umelo upravené, aby bola trasa náročnejšia, ale pritom zábavnejšie.

Skratka XC bicyklov, ktorú nájdete u mnohých modelov cross country kolies, odkazuje na rôzne druhy závodov. Napríklad XCM značí cross-country-marathon, čo sú trate od 50 do 150 km. XCO značí cross-country-olympic, čo sú preteky, kedy sa zdoláva trať v pevne stanovenom čase.

Na cross-country sa v podstate hodí akýkoľvek typ horského bicykla. Kým hardtailové bicykle sú určené skôr pre svižnejší trate alebo flowtraily s málo prekážkami, tak pre technicky náročné trasy sa hodia skôr celoodpružené bicykle, ktorá s väčším zdvihom a odpružením zaistí lepšiu trakciu a kontrolu v chúlostivých pasážach.

Keďže sú cross country trate relatívne rovinaté, tak je potrebné šliapnuť aj poriadne do pedálov. Dôležitým faktorom u geometrie crossových bicyklov sú uhly hlavové trubice. Čistokrvné pretekárske XC bicykel má strmší uhol hlavové trubice pre agresívne a rýchle ovládanie bicykla.

Hardtailový horský bicykel

Trekingové bicykle

Menej zdolávanie najlepších časov, za to čistá a nefalšovaná zábava z jazdy. Trail je v podstate ako cross-country stelesnením horských bicyklov, ale je viac zameraný na skúsených jazdcov a náročnejšie trasy.

Typický trekingový bicykel je tak vybavené väčším zdvihom vidlice než cross country bicykle, vďaka čomu by mal jazdec získať perfektné vyváženie efektivity prenosu sily pri jazde do kopca s agilným jazdným správaním kolesá pri jazde z kopca. Tekingové bicykle môžu vďaka tomu bez akýchkoľvek problémov štartovať pri cross-country závodoch, aj keď budú vďaka svojej vyššej hmotnosti mať nevýhodu hlavne pri jazde do kopca.

Zdvih vidlíc je na trekingových bicykloch spravidla medzi 120 mm a 140 mm vpredu a vzadu. Niektorí výrobcovia ponúkajú aj trekingové hairdtail bicykle, ktoré kompenzujú stratu zadného odpruženia širšími plášťami. Väčšina výrobcov vsádza pri výrobe trekingových bicyklov na 27,5 "alebo 29" kolesá. Uhol hlavovej trubice je oproti pretekárskym cross-country bicykloch plochejšie a pohybuje sa spravidla medzi 67 ° a 69 ° pre zvýšenie stability a kontroly v zjazde.

Enduro / All mountain

Enduro je relatívne mladá a jedinečná forma horskej cyklistiky, pri ktorej sa v závode meria časy len v zjazde, nie vo výjazde. Väčšinou musia pretekári dôjsť v stanovenom limite a vyhrá ten, kto má v súčte zjazdových pasáží najlepší čas. Tento druh MTB športu sa zameriava na skúsených bikerov, ktorým nerobia problémy náročné skoky, hlboké dropy a technické trialy.

Enduro bicykle sa ešte viac ako trekingové bicykle sústredí na zjazd, ale oproti klasickým zjazdovým bicyklov ponúkajú slušné vlastnosti i pre jazdu do kopca. Zdvih vidlice by u enduro bicykle mal byť medzi 140 mm a 170 mm, celoodpružené verzia je rozhodne povinnosťou. Môžeme rozhodne odporučiť teleskopickou sedlovku pre zlepšenie jazdy i smerom do kopca a rovnako tak odporúčame plášťa okolo 2,3 palcov. Uhol hlavovej trubice je ešte o chlp plochejšie ako u trailového bicykla.

Zjazdové bicykle

Pre totálne adrenalínové medzi MTB jazdcami existuje downhill čiže zjazd. Tu je len a len o zjazd z kopca dole, pretože na kopec sa dostanú buď lanovkou, autom či pešo. Cieľom je čo najrýchlejšie sa dostať dole cez skoky, dropy, kamenisté pasáže, rampy a ďalšie prekážky.

Zjazdové bicykle by maly byť zamerané iba na zjazd, tým pádom bude zdvih vidlice medzi 170 mm a 210 mm. Dlhší rázvor a široké ráfiky (až 2,5 ") sa starajú o stabilitu, zatiaľ čo veľké kotúčové brzdy dokážu váš bicykel rýchlo zastaviť. Počet prevodov sa často obmedzuje na 7, pretože viac sa ich nepotrebuje. Veľkosť kolies je 26 "alebo rozšírenejších 27,5". Uhol hlavovej trubice leží zhruba medzi 62 ° - 65 ° pre maximálnu kontrolu a stabilitu.

PONUKA HORSKÝCH BICYKLOV

Veľkosť kolies

Pri moderných horských bicyklov existujú, podľa využitia, 3 veľkosti kolies: 26 ", 27,5" a 29 ". Rozmer v palcoch pri bicykloch udáva ich priemer.

26-palcový horský bicykel bolo pôvodne štandardom pre veľkosť kolies u MTB, však moderné kolesá už tento rozmer využívajú minimálne. Výhody sú v ovládateľnosti a nízkej hmotnosti, trakcia a komfort jazdy je však u väčších kolies lepší. 27,5palcová kolesá (niekedy označovaná ako 650B) sú de facto nástupcom 26 palcových kolies a ponúkajú lepšiu trakciu, vyššiu efektivitu a lepšiu ovládateľnosť, než menšie predchodca.

Ešte väčšie, a ešte lepšie jazdné vlastnosti a grip ponúkajú 29 palcové kolesá. V porovnaní s 27,5palcovými kolesami sú však ťažšie, menej agilné a sú viac neohrabaná. 29 "kolesá sa používajú hlavne u cross-country a trekingových bicyklov. Poslednou dobou sa začínajú využívať aj u enduro bicykloch. 27,5 "kolesá sú zastúpená vo všetkých cyklistických disciplínach a presadzujú sa vďaka nízkej hmotnosti a vysokej ovládateľnosti.

Potom ešte existujú plus veľkosti. Poriadne na trhu sú ešte len pár rokov a mali by priniesť veľkým bicyklom ešte viac trakcie a komfortu jazdy. Šírka týchto kolies je medzi 2,8 "a 3" pre všetky veľkosti kolies. Vďaka širším plášťom sa priemer 27,5 "+ kolesá blíži k 29" -.

Materiál rámu - hliník, karbón, oceľ alebo titán?

Materiál rámu bicykla je vždy otázkou peňazí. Kým začiatočníci na horskom bicykli vsadí na oceľový alebo hliníkový rám, tak cross-country profíci idú prevažne na karbónových rámoch. Rozdiely sú hlavne v hmotnosti, komfortu jazdy a tuhosti.

Hliník a jeho zliatiny sú stále najobľúbenejším materiálom pre výrobu rámov horských bicyklov. Je však tesne nasledovaný karbónovými rámy. Oba materiály majú relatívne podobné vlastnosti a využívajú sa na výrobu ľahkých a tuhých rámov (pri hliníkových rámov sa pre väčšiu tuhosť používajú zliatiny hliníka). Hliník je však v porovnaní s karbónom o niečo ťažšie, avšak sa jednoduchšie spracováva, čo sa prejavuje v nižšej cene.

U duralových rámov (zliatina hliníka s prímesi) je lepší prenos sily, pretože je pevnejšia. Môžete si všimnúť, že hliníkové trubky majú väčší priemery pre zachovanie pevnosti. Pri použití vidlíc bez odpruženia to však môže viesť k veľmi tvrdému pocitu z jazdy. Pre zlepšenie pevnosti a vlastností rámu sa redukujú hrúbky jeho stien v miestach, ktoré nie sú pre pevnosť bicyklov rozhodujúce. Tým sa dá znížiť hmotnosť rámu, bez toho aby ste znížili jeho pevnosť. Hliníkový rám je ideálnou voľbou pre kohokoľvek, kto hľadajú vyváženie cena / výkon.

O rôznych materiáloch rámov horských bicyklov sme už písali v našom článku - Karbón alebo hliník? Ktorý materiál je lepšie pre rám horského bicykla? >>

Predtým bol karbónový rám označovaný za absolútnu špičku. Dnes sú už dostupné vo veľmi rozumných cenových reláciách. Vďaka svojim vlastnostiam uhlíkových vlákien sa dá jednoducho spracovať a formovať, čím sa dá experimentovať s rôznymi priemermi trubiek rámu.

Žiadny iný materiál nedokáže tak dobre skombinovať pevnosť s nízkou hmotnosťou, ako kvalitný karbón. Nevýhodou oproti hliníka je jeho vyššia cena a jeho krehkosť. Pád alebo niekedy obyčajné pretočenie skrutke môže viesť k prasklinám na ráme, čím narušia jeho štruktúru a rám sa stáva nepoužiteľným. Jedinou možnosťou je tak oprava alebo kúpa nového.

Oceľový rám ešte nájde čas od času využitia na cestných bicykloch, inak ho však vďaka svojej vysokej hmotnosti takmer nenájdete. Avšak je to veľmi lacný a robustný materiál. Na druhej strane spektra stoja titánové rámy, na ktoré taktiež narazíte veľmi sporadicky. Tento ľahký materiál je veľmi odolný a nekoroduje tak ako oceľ. Je však veľmi ťažký na spracovanie, čo sa prejavuje na vysokej obstarávacej cene. Pri páde je však takmer nezničiteľný.

Veľkosť rámu

Správna veľkosť rámu horského bicykla je enormne dôležitá. Iba ak vám koleso úplne sedí, tak dokáže ponúknuť maximálny komfort jazdy a požadované jazdné vlastnosti. Ak je bicykel moc veľký alebo príliš malý, tak nemôžete geometriu rámu využiť ako svoju prednosť a stratíte rýchlosť a ovládateľnosť. Potom vám už nepomôže ani nastavenie sedadla či riadidiel.

Výška alebo veľkosť rámu udáva vzdialenosť stredovej osi po koniec sedlovej trubky. Každý výrobca udáva svojim kolesám interné značenie veľkosti, ktoré sa riadia aj typom kolesá, takže u výrobcu A môže byť veľkosť rámu M ako veľkosť rámu S u výrobcu B. Dôležité je teda poznať veľkosť rámu v palcoch či centimetroch.

V nasledujúcom prehľade nájdete veľkosti rámov horských bicyklov v pomere k výške postavy:

Tabuľka veľkostí rámov horských bicyklov

Výška postavy Veľkosť rámu Značenie veľkosti
155 – 160 cm 15" – 16"   S - Small
160 – 165 cm 16" – 17"   S - Small
166 – 170 cm 17" – 18"   M - Medium
171 – 175 cm 18" – 19"   M - Medium
176 – 180 cm 19" – 20"   L - Large
181 – 185 cm 20" – 21"   L - Large
185 – 190 cm 21" – 22"   XL – X-Large
190 – 195 cm 22" – 23"   XL – X-Large
nad 195 cm 24" – a více   XXL – XX-Large

Ako sme už predtým spomenuli, sú značenie veľkostí u niektorých výrobcov rôzne a sú teda len orientačné. Rozhodne sa riaďte sa teda veľkosťou rámu v palcoch.

PONUKA HORSKÝCH BICYKLOV

Radenie prevodov - hra meniče prevodov, kaziet a ďalších

Prevody sú de facto pohonný systém horského bicykla, ktorý sa skladá sa z kľučky, prevodníka, reťaze, kazety, prešmyk, menič prevodov a radenie na riadidlách. Je to uzavretý systém, ktorý poháňa celé kolo a čím viac peňazí do neho investuje, tým bude efektívnejšie, kvalitnejšie, ľahší s dlhšou životnosťou a rýchlejšou odozvou pri radení.

Začiatočníci vsádzajú väčšinou na relatívne ťažké a jednoduché radenie, kdežto skúsení jazdci vsádza napríklad na ľahké karbónové komponenty s elektrickým radením. Ktorý typ radenia použiť závisí okrem štýlu jazdy aj na už spomínané cenovej kategórii, na ktorých závisí veľa iných komponentov ako rám alebo veľkosť kolies.

Zaujímavý článok sa porovnaním Shimano vs SRAM nájdete tu - SRAM vs Shimano - sady horských bicyklov >>

Prevodník sa väčšinou skladá z dvoch alebo troch "tanierov". Trojtanier ponúka veľkorysé prevodové pomery 44/34/24 alebo 42/32/22, čo však vplyvom veľkého množstva pohyblivých súčastí zvyšuje náročnosť na údržbu. Využitie nájde hlavne u horských bicyklov pre začiatočníkov, inak je absolútnym štandardom "dvojtanier".

Prevodový pomer je podobný, avšak je tento systém o niečo ľahší, efektívnejšie a jednoduchšie na údržbu. Najnovším trendom je jednoprevodník, vďaka čomu odpadá nutnosť prešmyku a ušetrí sa ďalší hmotnosť.

Súčasťou správneho radenia je aj brzdenie a zmena rýchlosti počas jazdy, na ktorú musíte radením reagovať. Brzdy sú u horských bicyklov buď ráfikové, kotúčové (jednoduché) alebo hydraulické kotúčové. Hydraulické kotúčové brzdy sú špičkou medzi brzdami na horské bicykle a ich výsledkom je veľká brzdná sila, veľká spoľahlivosť, nízka hmotnosť a jednoduchá údržba.

Záver

Nech si už vyberiete cross country, zjazdový alebo trekingový horský bicykel. Tak vám prajeme bezpečnú jazdu plnú krásnych chvíľ a zážitkov strávených v jednej stope!