Logo Logo
SRAM vs Shimano - sady horských bicyklov
  • 25.09.2021
  • Shimano, SRAM, sady radenie,

Pri výbere správnej sady či systému (napríklad systému prehadzovanie) platí všeobecné pravidlo - čím viac investujete, tým viac dostanete. Kvalitné systémy prehadzovanie sú ľahšie, efektívnejšie, odolnejšie a umožňujú plynulé radenie. V našom článku vysvetlíme základy skupín radenia, ich konštrukciu, fungovanie a pozrieme sa na rozdiely dvoch najväčších gigantov v tomto odvetví. SRAM vs. Shimano pre vás v tomto článku!

SRAM vs Shimano

SRAM vs Shimano

Blbá otázka, ale čo je v dnešnej dobe horský bicykel bez radenia prevodov? Bez neho to síce bude rám, vidlice, kolesá a komponenty na riadenie bicykla, ale funkčné MTB to rozhodne nebude. Systém radenie je de facto pohonom bicykla a v úplne najbežnejšie verzii radenie s meničom prevodov obsahuje kľučku na stredovej osi, u ktorej sú ešte prevodníky a predné prešmyk a vzadu s kazetou a zadným meničom prevodov. Všetko je to spojené reťazou bicykla. K celej skupine radenia pre horské bicykle patrí aj brzdy vrátane brzdových pák.

Základné diely skupiny radenia horského bicykla

Kľuka

Presne v týchto miestach dochádza k prenosom sily z človeka na bicykel. Na kľukách, ktoré sú pripevnené k stredovej osi, sa nachádzajú pedále, ktorými celým systém dáte do pohybu. Skladá sa z kľuky, prevodníkov a osi, ktorá spája kľuky na oboch stranách. Množstvo (prevodníkov) prevodných ozubených kolies udáva množstvo prevodov, ktoré máte vpredu k dispozícii. Trend poslednej doby je taký, že menej je viac. Už je preč doba, kedy boli vpredu štandardom 3 prevody. Teraz sa vsádza na 1 či 2 predné prevody.

Dĺžka kľuk je rozhodujúca pre čo najefektívnejšie prenos sily pri šliapaní. Všeobecne existujú pre malé rámy kľuky s dĺžkou 170 mm, pre stredné rámy a väčší 175 mm. Zjazdové bicykle používajú skôr kratšie kľuky okolo 165 mm, aby kľuky ponúkli viac priestoru medzi pedálom a zem, čo je pri jazde v teréne veľmi dôležité.

Stredové zloženie

Kľuky sa pripevňujú ku stredovej hriadeli, ktorá je uložená v množstve vnútorných ložísk. Existujú rôzne variácie stredového zloženia, momentálne však výrobcovia favorizujú prevedení s lisovanými miskami než napríklad závitové prevedenie BSA, ktoré bola pre Shimano po mnoho rokov štandardom. U PressFit stredových zloženiach sú štandardom modely BB30 a BB90 (často aj BB86 a BB92).

Kazeta

Kazeta sa skladá s množstvom pastorkov (ozubených kolies) a nachádza sa na zadnom kolese horského bicykla. Množstvo ozubených kolies v kazete určuje množstvo zadných prevodov, ktoré vám koleso ponúka. Z pravidlá nájdete vzadu 8 až 12 prevodov. Spoločne s prevodníkom sa z toho skladá celkový počet prevodov na bicykli a šírka pásma prekladu prevodov.

Reťaz

Reťaz spája kolesá prevodníkov vpredu s kazetou vzadu a je tak zásadný súčasťou celého pohonu horského bicykla. Takmer vždy je reťaz vyrobený z ocele a skladá sa z veľkého množstva malých článkov. Ak sedí rozmery reťaze na množstvo prevodov na bicykli, tak vás v prípade kvalitného reťazi čaká plynulé radenie a jazda.

Kľuky na bicykel systém Shimano Deore

Menič prevodov a predný prešmyk

Zadná prehadzovačka a predné prešmyk posúvajú reťaz po ozubených kolesách kazety či prevodníkov podľa vašej voľby prevodov radiacimi pákami na riadidlách. Spravidla tiahlo v systémoch radiacich pák obsluhuje skrz kabeláž zmenu prevodov.

Pri veľmi náročné jazde v teréne môže dostať zadný menič prevodov poriadne zabrať, čo môže spôsobiť nepríjemné zvuky alebo "spadnutie" reťaze. Výrobcovia Shimano a SRAM na to reagovali takzvanú clutch technológií. Jednoducho sa dá popísať to, že znížili prevesenie reťaze a zvýšili trenie a napätia, čím minimalizovali spadnutia reťaze za jazdy.

Elektronické radenie je zas o krok inde a ich prehadzovačky sú vybavené malými servomotory, ktoré menia radenie podľa elektrických impulzov. Prémiové varianty radenie horských bicyklov ponúkajú vysokú odolnosť pri jazde v náročnom teréne plný blata, vody a ďalších vplyvov, ktoré inak citeľne ovplyvní jeho funkčnosť.

V prípade, že máte jednoduché radenie s jedným prevodníkom vpredu, tak nepotrebujete na bicykel prešmyk.

Radiacej páčky

Radiacej páčky sa nachádzajú priamo na riadidlách a je to diel bicykla, ktorý riadi zmenu prevodov. K tomu dochádza buď mechanicky pred kabeláž, alebo elektronicky impulzom do servomotorov prehadzovačky a prešmyku.

Najčastejším typom je páčkové radenie, kedy meníte prevody pomôcť páčok pre palec či ukazovák. Menej populárny je potom otočné radenie, ktoré menia prevody otáčaním gripov na riadidlách. Shimano a SRAM majú vlastné radiacej systémy, ku ktorým sa ešte dostaneme.

Brzdy

Ďalšou dôležitou súčasťou horského bicykla sú brzdy. Aj keď je tendencia taká je separovať do vlastnej skupiny, tak súčasťou skupiny radenie aj brzdy. Ako sme už spomenuli, trend je však iný, čo zapríčinil aj vývoj a trend používa bŕzd na horské bicykle, respektíve prechod z čeľustových bŕzd na kotúčové brzdy.

Na rozdiely medzi oboma typmi bŕzd sme sa zamerali v našom článku Čeľustové brzdy alebo kotúčové brzdy?

Kotúčové brzdy na horské bicykle sa dajú rozdeliť do dvoch skupín - hydraulické a mechanické. Mechanické kotúčové brzdy sú pre horské bicykle rozšírenejšie variantom, vďaka svojej cenovej dostupnosti. Nie je to však uzavretý typ brzdy, teda je náchylný na nečistoty, korózii a ďalšie opotrebenie. Hydraulické kotúčové brzdy nájdete na veľmi kvalitných horských bicykloch a tento typ bŕzd bol opozeraný z automobilov. Uzavretá brzda, ktorý brzdí pomocou brzdovej kvapaliny je úplne bezúdržbová a jednoduchá na používanie.

PONUKA HORSKÝCH BICYKLOV

Prevody a ich voľba

Rovnako ako pri motoroch v automobiloch vám prevody na bicykli umožňujú mať konštantnú, vysokú úroveň prenosu sily v širokom rozsahu prevodových pomerov, čo umožňuje vysoké rýchlosti pri každom stúpaní. Pri menších (ľahších) prevodov sa zadné koleso v pomere s kľukou točí pomalšie. Naopak pri ťažších prevodoch sa zadné koleso otočí oveľa rýchlejšie ako kľuka.

Je veľmi dôležité nebyť pri radení lenivý a vedieť správne radiť. Vždy myslite na to, že reťaz musí byť pri radení čo najviac v osi bicykla - tzn. nekrížiť reťaz. Ak máte na zadnej kazete najmenší prevod, tak by ste logicky nemali mať vpredu najťažšie prevod. Správne radenie vždy záleží na množstve prevodníkov a pastorkov na kazete. Na kazete má najľahší prevod najviac zubov a je to ten najväčší pastorok. Na prevodníka je to presne naopak - čím menej zubov (čím menšie prevodník), tým nižšia je prevod. Podľa neho potom volíte správne kombinácie tak, aby došlo k čo najmenšiemu opotrebovaniu komponentov radenia.

Sady radenie

U horských bicyklov je v systémoch radenia väčšinou na výber iba z dvoch systémov - Shimano alebo SRAM. Ukážeme si rozdiely v technológii oboch komponentov a ich hierarchiu.

Shimano

Shimano patrí momentálne medzi vedúcu značku vo všetkých odvetviach cyklistiky a ponúka najväčší portfólio systémov radenia horských bicyklov. Väčšina skupín či sád bolo navrhnuté tak, že sa dajú navzájom kombinovať do tej doby, kým sedí pomer a množstvo prevodov. Radiacej páky tejto japonskej značky používajú technológií rapid fire, čo znamená, že prevody meníte pomocou palca a ukazováka a zmenu viac prevodov iba jedným stlačením. Aktuálne top sadami sú XTR M9100 a XTR Di2.

Tourney

Najlacnejšie sada v ponuke Shimano a používa sa ako na hardtail horské bicykle, tak i na voľnočasová, krosové a trekové bicykle. Na výrobu komponentov sa používa oceľ a plast, otočné radenie a 3x7 prevody sú väčšinou štandardom.

Altus

Sada pre začiatočníkov od Shimano - Altus je rovnako ako Tourney nie úplne uspôsobená pre divokej jazdy v teréne. Avšak súčasťou už je pákové radenie s 3x7 alebo 3x8 prevody. Najnovšia generácia M2000 už ponúka aj 3x9 prevody ako sady Acera a Alivio a 11-36 kazetu s lepšou 40-30-22T kľučkou a Shadow RD technológiou, ktorá má trochu nižšie posadený menič prevodov.

Acera

Taktiež sada pre začiatočníkov ale už s 3x8 a 3x9 prevody a s rozšírenejším použitím ľahšieho hliníka.

Alivio

Top sada od Shimano pre voľnočasové cyklistov, ktorá už ponúka technológie a prvky zo špecializovaných sád pre horské bicykle. Začiatočníci a voľnočasoví cyklisti s touto sadou využívajú 3x9 prevody, ktoré sú oproti lacnejším verziám odolnejšie pre jazdu v teréne. Komponenty sa skladajú z kvalitných materiálov, avšak u tejto sady nepočítajte s clutch systémom.

Sada Shimano Deore XT

Deore

Shimano Deore je v tomto prehľade prvej rýdze MTB sadá radenia a sústredí sa na nováčikov i pokročilých jazdcov. Zrejme najznámejší a najobľúbenejší sadá radenie preberá množstvo prvkov a dizajn zo sád vyšších tried ako SLX a XT a v súčasnom prevedení M6000 u Deore nájdete vzadu 10 pastorkov a 2 či 3 prevodníkov. Tiež brzdy boli pre súčasné vykonanie prebudované a ponúkajú XT technológiu. Okrem iného - prehadzovačka s clutch technológiu. Upravené Shadow prevedenie prehadzovačky ponúka ešte optimálnejšie jazdu v teréne.

SLX

SLX od Shimano pre horské bicykle je ekvivalentom k Shimano 105 pre cestné bicykle. Absolútny pracant medzi MTB sadami sa len veľmi málo líši v prevedení od tech najkvalitnejších sád. Je však o poznanie ťažšie. Aktuálne generácie od SLX - SLX M7100 je známa svojou 12-stupňovou kazetou. Podľa želania nájdete SLX RD-M7100-SGS prehadzovačku s 1 prevodníkom alebo SLX RD-M7120-SGS v 2 prevodníkom. Obe prevedenia ponúkajú Shadow RD + technológiu. Aktuálne SLX generácie prebrala mnoho prvkov z drahé XT radu. Aj tak si SLX sady drží veľmi priaznivú cenovú dostupnosť.

Zee

Špeciálne zjazdová a freeride sadá sa nachádza v cenovej hladine ako SLX a momentálne ju nájdete v prevedení 1x10 prevodov. V porovnaní s SLX je Zee menej obľúbenejšie sada. Avšak jej robustný brzdy s veľkou brzdnou silou (čo každého zjazdárov rozhodne zaujíma) túto sadu drží stále v kurze.

XT

Po Deore zrejme najobľúbenejší sada. XT sada (niekedy označovaná ako Deore XT) ponúka prvotriedne vlastnosti ako XTR sada za menej peňazí, ale za cenu vyššej hmotnosti. Aj tak sa radí medzi absolútnu špičku. Aktuálny generáciu XT8100 nájdete s 12-stupňovou kazetou a technológiu striedanie šírky zubov, čo pomáha reťaze ešte lepšie držať na prevodníka.

XT Di2

Elektronická verzia XT používa na zmenu prevodu na meniči prevodov elektrické servomotory. Zmeny prevodu sú tak veľmi precízne a rýchle. To však prichádza za cenu vyšších nákladov a hmotnosti. Ak však XT Di2 radenia správne nastavíte, tak už nie sú potrebné ďalšie vstupov a dodatočného nastavená. Vybavenie je z veľkej častí rovnako ako u mechanickej XT.

XTR

"Crème de la crème" od Shimano sa nazýva XTR a skladá sa zo zmesi karbónových, titánových a kvalitných hliníkových komponentov. Tým sa získa perfektné vyváženie medzi spoľahlivosťou a nízkou hmotnosťou. XTR Rapidfire radiacej páčky fungujú vďaka vnútorným ložiskám ešte lepšie ako iné v iných sadách. Cenovo sa XTR pohybuje oveľa vyššie než XT, aj keď je výkonnosť radenie a hmotnosť iba o trochu lepší. Je to však kombinácia nízkej tolerancie a maximálneho výkonu, ktoré z XTR robia to najlepšie od Shimano. Aktuálna verzia M9100 ponúka 1x12 prevody, lepšie brzdy a nové radiacej páky (vrátane špeciálnych páčok pre Cross-country a Enduro preteky). Nevýhodou je, že momentálne nie je XTR kompatibilná s komponentmi iných radov od Shimano. Ani s tými s Shadow meničmi prevodov.

Saint

Na rovnakej úrovni ako XTR, len určené pre zjazdárov. 1x10 prevody sa používajú profesionálov vo Svetovom pohári a sú tak skvelou voľbou pre profesionálne cyklistov.

XTR Di2

Najskôr sme vám u XTR klamali. Výkladnou skriňou od Shimano už pár rokov nie je XTR, ale XTR Di2. Vyššia precíznosť a efektivita vďaka elektronickému radenie z nej robia to najlepšie, čo v otázke výkonu od Shimano nájdete. V porovnaní s XT Di2 je ľahšia, však ťažšie ako XTR.

Sada SRAM GX

SRAM

SRAM je v súčasnosti najväčšou konkurentom Shimano a ponúka mnoho sád radenia pre horské bicykle. Táto americká spoločnosť je však podstatne inovatívnejšie a bola priekopníkom 1 či 2 prevodníkov na MTB kolesách. Sady od SRAM nie sú tak jednoznačne odlíšené, teda hlavne u lacných sád dochádza veľmi často k rôznym kombináciám. Spoločnosť sa sústredné hlavne na svoje "dieťatko" v podobne 1 prevodníka a tvorbe sád pre špecifické jazdné a cenovej skupiny.

U SRAM sa radí buď otočným alebo páčkovým radením, ktoré známe už od Shimana. Avšak u páčkového radenia od SRAM dochádza k razenie len palcom. Ukazovák sa tak nepoužíva.

X5

Sada pre začiatočníkov od SRAM s 9 či 10stupňovou kazetou a 2 či 3 prevodníkom. Táto sada sa veľmi zriedka používa na horský bicykel vcelku. Jej jednotlivé súčiastky nájdeme často na hardtailových bicykloch spodnej cenovej kategórie.

X7

Pre hardtail a horské bicykle bez odpruženia pre začiatočníkov je X7 rozhodne schodnou voľbou. Za málo peňazí nájdete 2 prevodník a 10stupňovou kazetu. Použitá Clutch technológia pomáha pre jazdu v trailoch. Jej nepriamym nástupcom je NX 1x11 od SRAM.

X9

X9 je porovnateľná s X7, vsádza však na kvalitný hliník a oceľové zliatiny, vďaka čomu sú súčiastky ľahšie a odolnejšie. X9 s 2x10 prevodmi už však nie je aktuálny a bola nahradená NX a GX sadami.

NX

SRAM NX je relatívne novou sadou a v súčasnosti najlacnejšie sadou s 1x11 prevodom. Nájdete ju s 11-42T kazetou, ktorá aj s 1 prevodníkom ponúka široké pásmo radenia. Mimo to sedí táto kazeta na každý štandardný náboj a nepotrebujú ako iné kazety od SRAM špeciálny XD-Driver.

NX Eagle

Už pár rokov na trhu je NX Eagle zo SRAM portfólia cenovo najatraktívnejšie 1x12 sadou. Kým sa obsluha a radenie podobajú drahším Eagle-sadám, tak si lacné materiály a spracovanie žiada svoju daň, čo je vyššia hmotnosť, a nie úplná precíznosť.

GX

GX sa celkom silno prekrýva s X7, X9 či dokonca X1 a je k dispozícii v 4 prevedeniach. 1x17, 1x11, 2x11 a 2x10. 1x11 je z GX najpoužívanejší variant a 1x7 cielia na zjazdové jazdca.

Sada SRAM GX pre jazdcov na zjazdovom bicykli

GX Eagle

GX dostala pred pár rokmi aj variant Eagle a s ňou 1x12 prevod. Technológia pochádza z XX1 Eagle, cena našťastie nie. Pomer cena / výkon sa u GX Eagle sústredí na voľnočasové cyklistov, ktorým nevadí ťažšie vybavenia.

X1

Predstavená v roku 2015, ale už kompletne nahradená GX 1x11 a GX Eagle. Vtedy bola X1 prvým radením s 1 prevodníkom, ktoré sa muselo brať vážne. Vlastnosti radenie sa dajú porovnať s kvalitnými sadami a k tomu je ľahší ako GX.

X0

Trochu staršie X0 je stále tým univerzálom, čo kedysi a podľa veľkosti kazety možno na použitie pre downhill alebo cross-country. Už sa však veľmi nepoužíva.

X01

Prvá prémiová séria od SRAM s 1 prevodníkom a 11stupňovou kazetou s 10-42 zubami bola dlhú dobu skvelú voľnú pre trialovou a enduro kolesá. Pre zjazdové bicykle k dostaniu vo verzii 1x7 a 1x10.

X01 Eagle

V roku 2017 predstavená sada X01 Eagle je najnovšou verziou s 12-stupňovou kazetou. Jej vlastnosti z nej na začiatku urobili nové meradlo pre trailová a enduro bicykle sa SRAM. Aj keď bola nahradená XX1 Eagle, tak je X01 Eagle stále prémiovú sadou s kvalitnými karbónovými a hliníkovými dielmi.

X01 Eagle ETAPA AXS

Revolučná sada X01 Eagle ETAP AXS je spoločne s XX1 Eagle AXS prvý sadou s elektrickým radením v rodine SRAM pre horské bicykle. X01 AXS Eagle sa sústredí hlavne na trailovej a enduro cyklistov. Elektronicky ovláda 12-stupňovou kazetu a jedná sa o lacnejší variant než závodné príbuzní, nebojí sa však tvrdé jazdy. Diely sú hlavne z nerezovej ocele a prehadzovačka z hliníka kvôli zníženiu hmotnosti.

XX

Rovnako ako X0 ani XX nie je najnovším modelom. Presvedčí vás však nízkou hmotnosťou a skvelými vlastnosťami pre cross country cyklistov. Síce ešte je táto sada s 2x10 prevodmi stále k dostaniu, ale na moderných bicykloch bola nahradená novšími modelmi.

XX1

Čo je X01 pre Enduro, to je XX1 pre crouss country a maratóny. Rozdiely sú okrajové, najväčšie však v hmotnosti. Prvý špecializovanú cross-country sadu od SRAM nájdete s 10-42T kazetou.

XX1 Eagle

Na tróne sád od SRAM nájdete XX1 Eagle. Rovnako ako u X01 zapracovalo na nižšej hmotnosti, aby cross-country pretekári ušetrili každú sekundu. Aktuálne je toto najlepší sada v pomere cena / výkon.

XX1 Eagle AXS

Závodné varianta novej Eagle AXS sady. XX1 Eagle AXS od SRAM má nielen elektronické a ultraprecizní radenie, ale aj optimalizovanú hmotnosť s celou radou veľmi ľahkých komponentov. V súčte však je len o 5 gramov ľahší ako mechanická variant.

PONUKA HORSKÝCH BICYKLOV

Záver

Záver sa robí ťažko. Obe značky majú sady, ktoré sa nie úplne uchytili a svoje prémiové sady. Rozdiel je samozrejme v systéme radenia. Avšak, ako sme koľkokrát spomenuli, SRAM a Shimano cielia so svojimi výrobkami na rôzne odvetvia horskej cyklistiky. Výrobky od SRAM môžu tiahnuť k cyklokrosovým bicyklom. Výrobky Shimana zas na klasické horské bicykle.

V našich srdciach vedie Shimano, ale určite stretneme za deň rovnaké množstvo ľudí, ktorým sedí SRAM. Nezostáva nič iné, než ich výrobky vyskúšať a nájsť si ten správny práve pre vás. Nesmiete pri výbere zabudnúť, že sa vybavenie vášho nového bicykla musí riadiť podľa vašich potrieb, nie vy podľa vybavenia bicykla.